MERDEKA!


HARI ini MERDEKA! Dah 52 tahun. Semua orang, aku kata semua orang menyampaikan mesej Merdeka. Selamat Hari Merdeka! Hayatilah Erti Kemerdekaan! Semoga Negaraku Terus Merdeka! dan macam-macamlah slogan yang menyatakan sokongan terhadap negara.

Ada yang kata, golongan generasi kini tak faham erti merdeka, Tak tahu betapa susahnya datuk nenek kita berjuang demi kemerdekaan. Yang kita tahu berhimpun di Dataran Merdeka. Laung Merdeka tiga kali bila jarum tunjuk pukul 12 malam. Esok tengok perbarisan. Habis.

Bagi aku Merdeka itu mudah
Bebas dari belenggu penjajah
Itu yang pasti

Tetapi yang lebih pasti
Aku bernafas selesa kerana Merdeka.
Mudah ke mana-mana kerana Merdeka
Makan yang enak kerana Merdeka
Berteman tanpa prasangka kerana Merdeka
Bebas beragama dan beradat kerana Merdeka
Segala-galanya kerana Merdeka.

Kalau tak ada Merdeka
Boleh kau buat itu semua?
Merdeka!Merdeka!Merdeka!

Lagu Fav aku untuk bulan ini: Demi Cinta-Kerispatih/The Climb-Miley Cyrus/ My Life Would Sucks Without You-Kelly Clarkson/Kau Aku-Aizat/Superman-Lucky Laki

Comments

Popular Posts