PELITA punya CERITA

DIAM tak diam, Ramadan pun dah nak habis. Orang sibuk buat preparation raya. Beli kuih, baju raya, pasang langsir baru, perabut baru blablabla. Cakap pasal persediaan raya, nak cerita pasal pelita. Tak meriah raya kalau tak pasang pelita kan. Kalau tak main bunga api pun. Rumah nampak cantik.
Kisahnya, aku beli pelita kat supermarket tahun lepas. Cadangnya nak pasang kat rumah tahun ni sebab masa tu sibuk pindah rumah. Tinggalkan semuanya kat rumah mak. Ramadan tahun ini, teringatbalik pasal pelita tu, jadi aku pun decide nak pasang kat rumah.
Hari pertama semuanya berjalan lancar. Cantik rumah aku dah ada pelita. Hari kedua, ketiga pun ok juga. Masuk hari keempat, masa aku balik ke rumah siang tu tengok pelita tu semua dah tak ada. Nak je aku menyumpah tapi bulan puasa kan. Sabar je la.
Dalam hati aku kata budak-budak ni dah tak ada benda nak curi. Pelita pun jadi. Dah sengkek sangat ke sampai pelita pun tak boleh beli. Entahlah.
Malam tu, bila aku balik dari kerja. sesuatu yang aku tak terfikir boleh berlaku. Buluh pelita bersepah depan rumah. Pelita memang dah tak ada. MEMANG BAIK BETUL HATI PENCURI NI!!!

SELAMAT HARI RAYA SEMUA! (Kalau aku tak sempat nak post benda baru lepas ni)

Comments

Popular Posts