BACALAH lagi....

bersambung dari cerita hari tu...

BELUM pun sempat dia keluar, ada seorang perempuan muda menghampirinya.
"Kalau awak nak duit saya boleh pinjamkan."
Terkejut betul dia. Siapa pula perempuan ini, tiba-tiba je muncul. Lepas tu nak bagi pinjam duit pula.
"Alah, RM15 tu bukannya banyak. Lain kali bayarlah...Saya ikhlas. Dari tadi saya tengok awak asyik belek kain ini."
Dia sudah kematian kata-kata bila duit RM10 dan RM5 itu berada di tangannya.
"Habis, bila saya nak bayar kat awak. Saya tak kenal awak pun?"
"Nanti nenek saya datang rumah awak. Dia pun tinggal dekat kampung awak juga."
Dia segera mengucapkan terima kasih kepada wanita misteri itu dan kain itu sudah menjadi miliknya. Dapat juga kain ini, bisiknya.
Malam itu tak tahulah mengapa dia terasa pelik sangat. Dia cuba tidur tapi sukar melelapkan mata dan dalam keadaan tidur dengan jaga dia terdengar suara sayup sayup dari luar rumah.
"Mana duitnya."
"Mana duitnya."
Siapa pula yang datang ke rumah malam-malam buta ini. Minta duit pula tu. Takkanlah...
Dia nak bangun malas pula. Mungkin perasaan dia saja.
Dia pekup telinga dengan bantal, cuba tidur walaupun suara itu macam terdengar-dengar saja.
Malam esok pun suara sama kedengaran. Lusa juga.
Pagi esoknya sewaktu ke pejabat, seorang lelaki yang bekerja sebagai jaga di kampung itu menegurnya dan memberitahu ada terlihat benda putih, mengelilingi rumahnya beberapa kali malam tadi ketika balik dari bekerja malam.
Mukanya jadi pucat.
Nenek itu....?

Comments

Popular Posts