TAMAK

Ingatkan benda-benda ini berlaku dalam drama swasta atau sinetron Indonesia yang selalu dihadap tiap-tiap hari. Tetapi itulah yang berlaku bila ada insan TAMAK dalam dunia ini. Habis semua hendak disapunya, tak kira apa perasaan orang lain. Sakit ke, parah ke. Dia peduli apa? Dia memang TAMAK.
Tak kiralah sama ada TAMAKkan harta, kuasa, peluang, tanah atau apa saja asalkan boleh dibawa bermegah dengan kawan-kawan. Kadang-kala yang diTAMAKkannya itu bukan apa sangat pun tapi kalau dah TAMAK, TAMAK juga namanya.
Tahu apa makna TAMAK? Takut Apa Milikku Akan Kehabisan. Jadi apa yang dilakukan ialah rampas apa yang jadi milik orang lain, walaupun sah bukan dia yang punya. Tak kiralah apa cara digunakan asalkan apa yang asalnya milik orang lain. Kadangkala sampai sebusuk bangkai nama orang yang difitnah, angkara orang TAMAK ini.
TAMAK tak mengenal usia, darjat, status, miskin, kaya...asal hatinya tak senang dengan kelebihan orang lain, topeng tu dah automatik tersarung di muka. Nak lebih jelas lagi tengoklah drama kat TV. Sanggup fitnah, aniaya malah keterlaluan bila ada yang sanggup membomoh, meracun dan membunuh kerana TAMAK.
Bukan tak ada nasihat, pengajaran semua ada depan mata. Cuma apa yang perlu dibuat, buka telinga dan hati. Dengar dan insafi. Tapi orang TAMAK dah tutup semua itu. Peduli apa, asal jadi milik aku nanti.
Kata pepatah: Orang tamak selalu rugi, bagai anjing dengan bayang-bayang. Tak payahlah doakan yang buruk-buruk. Cuma apa yang boleh dibuat ialah menunggu saat 'ruginya sang anjing'. Nak tepuk tangan? Terpulang..

Comments

Popular Posts